top of page

שם המחבר: אורלי ומתיו קאופמן

תאריך:  דצמבר 2014

איזה מזל שבאנו לביקור – אורלי ומתיו קאופמן

בטרם אגולל את סיפור ביקורינו בטיול הנפלא של בתנו יעל, בדרום אפריקה, ארצה להביא הקדמה קטנה.

כשיעל הודיעה לנו שהטיול של "אחרי הצבא" יהיה לאפריקה- קצת  הופתענו.

קצת  הרבה  בעצם (זאת למרות שזה היה  אחרי שהבן הגדול ממנה בשנה כבר נמצא בעיצומו של הטיול למזרח והיינו למודי ניסיון שאחד מילדינו מטייל ומגלה את קצה העולם). במיוחד כשיעל החלה לשטח בפנינו את חלומה לטוס לאפריקה  וציינה חתך של המדינות שברצונה לטייל להכיר ולגלות.

מדינות כגון: אתיופיה, אוגנדה, קניה זמביה, מלאווי ועוד מדינות "נבחרות". המשותף לאלה בעינינו היה היותן מדינות עולם שלישי שלא בדיוק מטוילות בדרך כלל על ידי ישראלים. חששנו בעיקר מתנאי היגיינה קשים הידועים במדינות ומחלות נפוצות שם, אבל יעל היתה נחושה  לצאת ליבשת.

היבשת הקסומה, הנופים, התרבויות והטבע שעתידה לפגוש כבשו אותה ואי אפשר היה להציע  את "אירופה הקלאסית". שמחנו שיש לה שותפה קרובה מאוד למסע- חברתה הטובה גל.  עובדה זו מעט הורידה את רף החששות כי בכל זאת "לטייל לבד ביבשת השחורה" – בייחוד שאת צעירה ויפה- לא כדאי שנציין אילו "סרטים עברו לי בראש". למרבה ההפתעה (באמת הופתעתי) הן סיפרו על חברים של חברים שטיילו במדינות אלו והרבו בשבחי היבשת והטיולים שם וכמובן קיבלו מהם המלצות יקרות מפז.

(הבנות בשבילי היבשת)

אז החל התכנון הקפדני  של פרטי הטיול (הן היו רציניות ביותר) ולקחו המלצות כתובות, דרכי גישה, לינה והצטיידו בחיסונים נדרשים, ("האזורים האדומים במפה מוכי מלריה...") במפות, ובציוד מיוחד  (בנזיניה ולא גזיה, תרופות, בגדי קיץ, חורף ועוד). הבנות לא פסחו גם על תכנון מסלולי טראקים ואקסטרים- כמו קפיצות באנג'י וטיפוס על פסגות הרים.

(ואני חשבתי שקפיצת בנג'י וכיבוש פסגות הרים יש רק במזרח, או בדרום אמריקה).

הבנות הציגו בפנינו ובפני ההורים של החברה גל את תכנון הטיול- מה ואיך, ואיפה ילונו.

לאחר שחשנו שהן בטוחות בעצמן ויודעות לקראת מה הן יוצאות, נתנו להן את ברכת הדרך (כאילו שהיתה לנו ברירה אחרת...) וכמובן סלולרי נוסף למקרה ש...

יעל וחברתה יצאו למסע מיוחד ביבשת אפריקה. ​

בינינו- יש קסם מיוחד שמהלך על אפריקה. עולם בראשיתי, שבטים השומרים על מסורת ואורח חיים מיוחד שלא נגוע בציווליזציה, תרבות מגוונת ,מפגש עם חיות פרא בסביבתן הטבעית, מרחבים אדירים. (רגש הקינאה בהן אפילו ביצבץ פה ושם). לאורך כל המסע של יעל וגל אנו מתעדכנים בוואטסאפים ובמיילים כשאפשר. החוויות והתמונות שקיבלנו מאפריקה היו מדהימות ביופיין ובהחלט עשו לנו חשק להצטרף אליהן. נדהמנו לשמוע כי כבשו את פסגת הר קניה, ואת פסגת הקילימאנג'רו- פשוט לא  ל-ה-א-מ-י-ן!!

(שבטים השומרים על מסורת ואורח חיים מיוחד שלא נגוע בציוויליזציה)

בשיחות משפחתיות, הרעיון של לטייל יחד באפריקה עלה מדי פעם. חשבנו להצטרף אל בתנו יעל בשלב מסויים של הטיול ושזה יהיה "הטיול השנתי שלנו". לאט לאט הרעיון חילחל לו במוחנו ולבנו- התחלנו לחלום עליו ולדמיין כיצד יהיה לטייל יחד עם הילדה הגדולה באפריקה.

(כיצד זה ירגיש לטייל יחד עם הילדה הגדולה באפריקה)

ימים חולפים ואז גם החודשים ויעל עדיין ביבשת השחורה.

היעד האחרון של יעל ביבשת היה דרום אפריקה, שנחשבת למדינה מערבית ונוחה למטיילים שכמוני (החרדים מהלא נודע...) וכך התחלנו אנחנו לתכנן את הטיול המשותף ביבשת. החלטנו לבקרה בדרום אפריקה הקסומה. הרעיון לא נותר בגדר תכנון בלבד – והטיול יצא לפועל בדצמבר 2015.

עלינו על טיסת אל –על, (בטוח לא?) לדרבן דרך יהונסבורג. נחתנו בדרבן ונסענו לפגוש את יעל במרכז להצלת חיות שם התנדבה במשך מספר חודשים. המפגש עם יעל היה מדהים! היא הייתה שמחה וקורנת, ערכה לנו סיור במרכז המיוחד והכירה לנו את הצוות עמם עבדה מספר חודשים עד שנאלצה להפרד מהם.  ניכר היה שמאוד מעריכים את יעל במקום והיא בוודאי תחסר להם.

לאחר פרידה ארוכה-ארוכה מהצוות המלווה בזליגת דמעות התחלנו את הטיול עם יעל, כאשר לאורך כל הטיול- אני מופתעת לטובה מהמקום, ושמחה מאוד-מאוד על ההזדמנות שניתנה לנו להגיע לדרום אפריקה.

(פרידות קשות ומפגש מרגש!)

התחלנו את הטיול בחוף המרהיב והמיוחד של העיר דרבן- עם אמנים המפסלים בחול, מיני חיות, מכוניות ואנשים... תערוכה נהדרת! כמו כן הודות ליעל זכינו גם לטיפול בספא בדרבן בו היא דאגה לנו לפרטי פרטים.  כל אחד מאיתנו קיבל עיסוי מיוחד ואיכותי ביותר. האנשים המקומיים שפגשנו היו נחמדים מאוד ומשם המשכנו בטיסה לפורט אליזבט ויצאנו לדרך הגנים המפורסמת היפהפייה שעליה קראנו מבעוד מועד והמשכנו עד בואנו לקייפטאון המטריפה. לאורך כל הדרך יצאנו מהדרך הראשית לעיירות ולפארקים הראויים לביקור חוזר!

(המשפחה בדרכים)

הביקור הראשון בו פגשנו חיות במקומם הטבעי במרחבים עצומים היה בפארק ADDO.

שם עשינו ספארי שבו פגשנו מספר עצום של פילים. המחזה המרהיב של פילים על כל משפחותיהם הבאים להרוות את צמאונם באגם- היה פשוט חוויתי, כמו גם הצפייה בקהל האנשים – המנסה לתפוס זויות צילום טובות (מצלמת הסמארטפון אגב, לא מספיקה למטרה זו). זו בכלל חוויה לנסוע עם המכונית לשטח עצום ואינך יודע איזו חיה תצוץ ומהיכן. פגשנו גם את הזברות יחד עם הגנו ואפילו אריה בודד שרוע בשטח. קשה לתאר במילים כמה המראה משובב לב.  אכן יש בה קסם באפריקה!

המשכנו בדרך הגנים, אך לא לפני שהגענו לקפיצת הבאנג'י הגבוהה מגשר בדרום אפריקה, שיעל החליטה שהיא מבצעת ויהי מה! למרות שכבר עשתה באנג'י בזמביה.

אך כבר הבנתם שיעל לא תוותר...

שנייה של פחד, כאר אנחנו צפינו מרחוק. עוצרים את הנשימה ו... עבר בשלום. כך קיווינו שלא יהיו עוד פעילויות אקסטרים שכאלה, ואכן לא היו (הילדה התחשבה).

בהמשך נהנינו במיוחד מפארק ציציקמה , שמורה נפלאה עם מצוקים עצומים,  נהרות וגשרים. הטבע במלוא הדרו. עוד ביקרנו בשמורה קטנה בדרך לקיפטאון ובה פינגוונים מתוקים ומקסימים (מי ידע שבאפריקה החמה יש פינגוונים?)

היו מקומות שנשארנו ללילה אחד ולעיתים ליומיים. מקומות הלינה היו מיוחדים ומגוונים ולא אכזבו. ביקרנו בירידים ובשווקים שהציגו עבודות אמנות לתפארת, ואף הזדמן לנו לצפות בהופעות של מקומיים בישובים בהם עברנו בדרך. כדאי לציין גם את הצד הקולינרי – טעים ולא יקר! במיוחד לאוכלי הבשר שבינינו.

ואפילו סושי – אכול כפי יכולתך!

הגענו לקייפטאון שלה הקדשנו קצת יותר זמן. העיר שוקקת חיים, חופים אקזוטיים ומתהדרת בהר מיוחד במינו – הר השולחן. ההר מרהיב ביופיו ועלינו לצפות על העיר מפסגתו ברכבל. אמנם ההמתנה הייתה ארוכה - אבל המראה שווה ומשובב נפש! מכל זווית בפסגת ההר השטוחה המראה היה מיוחד. עוד מצאנו שם סלעים וצמחייה יחודית למקום- לא פלא שזה היה המקום המתוייר ביותר שפגשנו.

(חופים ונופים - יעל ואביה מתיו)

אין ספק שהטיול הזה זימן לנו הרפתקאות וחוויות בלתי נשכחות והיה מיוחד מאוד לטייל עם בתנו יעל  שהדריכה אותנו בחלק מהטיול ולא הפסיקה להתפעם גם ממבט שני ושלישי מהמקומות שפגשה עמנו.

אחרי הטיול הבטחנו שננסה להגיע שוב ולטייל עם כל המשפחה בחלקים אחרים של היבשת הקסומה, המגוונת, והמעניינת כל כך שהשאירה טעם של עוד.  תמיד ישנן אפשרויות מגוונות גם ללא טרקים וללא אקסטרים- פשוט לטייל ולספוג את הטבע .

ועד אז... הנה מעט מהצילומים המרהיבים המנציחים רגעים קסומים מהטיול עם יעל ומכסים את דלת המקרר

התוספת של יעל

"בדצמבר 2014 טסתי לטיול של "אחרי הצבא" עם חברה ביבשת אפריקה המיוחדת. לאחר מכן המשכתי לבדי להתנדבות למשך של חצי שנה עם בעלי חיים, בעיר דרבן שבדרום אפריקה.

התחלנו חברתי גל ואני יחד באתיופיה וירדנו דרומה עד לדרום היבשת דרך המדינות אוגנדה, קניה, טנזניה, מלאוי, זמביה, נמיביה ולסוטו.

כאשר סיימתי את התנדבותי בדרום אפריקה בדצמבר 2015 הוריי המקסימים החליטו להיות ספונטניים והרפתקניים (מה שלא מאפיין אותם בדרך כלל) ולהצטרף אליי לטיול קצר של שבועיים וחצי בדרך הגנים היפיפייה עם נופים מרהיבים ושונים לאורך כל הדרך המפורסמת.

דרך הגנים הינה רצועת חוף שנמצאת לחופי האוקיינוס ההודי ומומלץ  בה לשכור רכב על מנת לעבור את הדרך בנעימים ולא לוותר על מקומות שווים לאורכה.

מאוד שמחתי כשהוריי החליטו להצטרף אליי לבסוף בטיול. הרי מהרגע הראשון שבו הצעתי את אפריקה כיעד לטיול הגדול שלי החלו לצוף חששות גדולים. לבסוף הוריי התרצו והבינו כי היבשת אינה כפי שהיא מתוארת פעמים רבות, ושהטיול בה נעים הרבה יותר מכפי שניתן לתאר.
כולנו נהנינו יחד מאוד, ומיד עם חזרתנו חשבנו על הפעם הבאה בה ניסע יחד שוב לאפריקה עם כל המשפחה.