top of page

שמות המחברים: שי קלוט ודניאל וולטרס

תאריך: 20.5.17

דרום אפריקה- חוויה בקצה היבשת

יש לא מעט לספר על המדינה הדרומית ביותר ביבשת, בטח אחרי שטיילנו בה יותר מ-40 ימים, ננסה להכניס כמה שיותר אינפורמציה ולעשות קצת סדר בבלאגן...

הגעה:

אז את ההגעה שלנו לדר"א עשינו עם רכב במעבר גבול יבשתי דרך נמיביה. מבחינת ויזה- אין צורך לא בתשלום או בבקשה מוקדמת, הישראלים התברכו בויזה חינמית שתקפה עד 3 חודשים (חשוב לבקש מראש, אחרת זה עד חודש)

את הלילה הראשון העברנו על שפת  orange river הגובל עם נמיביה. בעיירה bushwacked ישנו בלודג' עם אווירה מדהימה, וניצלנו עוד כמה רגעים עם הנופים המדהימים של נמיביה..

למחרת התחלנו את דרכנו דרומה לכיוון קייפטאון- עדיין ברכב. הנופים בדרך מסבירים למה האירופאים שהחלו בהתיישבות במדינה במאה ה-17 הרגישו בבית- נופים שמזכירים כל מדינה אירופאית- הרים מלאים ירוק, פרחים בשלל צבעים, אגמים ונהרות, ובדרך טפטוף שלא נפסק עד שעות הערב..

לפני שנכנסנו למטרופולין של קייפטאון- נסענו דרך כביש מדהים שעובר בנופים פשוט עוצרי נשימה, לא לפני שעצרנו בבית קפה עם אווירה מאוד לא אפריקאית לפני בעיירה  springbock. זהו מעכשיו צריך להתרגל.

ואז הגענו לקייפטאון.

בקייפטאון תכננו להישאר שבוע, אך לבסוף נשארנו שבועיים וגם היום אנחנו מרגישים שבא לנו לחזור לעוד J עיר שיש בה הכל מהכל- טבע, ים, אוכל מדהים, אומנות, היסטוריה, שופינג, תרבות, קהילה יהודית ומה לא בעצם...

את השהות שלנו בקייפטאון העברנו בשתי דירות שהזמנו דרך air b and b, תחילה שהינו בשכונת אובזרבטורי (observatory), ולאחר מכן בשכונת וודסטוק (woodstock). השכונות עצמן ממוקמות באזור של סטודנטים, אווירה מדהימה, חנויות יד שנייה וברים שמגישים תפריטים עם ארוחות ספיישל לא הגיוניות, אך לא כל כך קרובות למרכז העיר (רחוב long street). דרך ההתניידות העיקרית שלנו בקייפטאון הייתה בעזרת האובר ( אפליקציית uber). נוח, זול, ומאוד אמין.

את היומיים הראשונים העברנו כתיירים לפי הספר- קנינו כרטיס ליומיים לאוטובוס האדום (city sight seeing) , וכך ראינו המון מקומות ברחבי העיר, וזכינו לשמוע בעזרת האוזניות באוטובוס הסברים והמון מידע על העיר. את הכרטיסים וכל המידע על האוטובוס ניתן למצוא בחנות הראשית שלהם הממוקמת בlong street. האוטובוס עובר בכל המקומות ששווה לראות, ביניהם- הר השולחן, ה-waterfront, בגן הבוטני קריסטנבוש, מוזיאונים, ועוד ועוד... בקניית הכרטיס ניתן להצטרף לשייט בwaterfront, לסיורי הליכה חינמים המציעים שלל מסלולים מעניינים, ולסיור שקיעה בSignal hill. יש אפילו קו מיוחד שעובר באזור היקבים של קייפטאון- Constantia. מה שמאפשר לחוות את היינות המדהימים (ובמחירים שפויים) מבלי לנהוג כמובן!! (שימו ♥ לא בסטלנבוש!)

אז מה עשינו בקייפטאון? (והסביבה..)

הר השולחן- לפלא התבל הזה הגענו פעמיים. כן כן, וזאת מכיוון שבפעם הראשונה שהגענו  מזג האוויר תעתע בנו ועד שהגענו לפסגה, הכל היה אפור ומלא עננים, לא ראינו טיפת נוף ולכן לא ויתרנו לעצמנו וחזרנו פעם נוספת. היה שווה כל רגע. את העלייה והירידה עשינו באמצעות הרכבל, אך ניתן לבצע את הטיפוס בצורה רגלית. כל מידע שהוא ניתן למצוא באתר האינטרנט של השמורה- פשוט תקלידו table mountain בגוגל ותמצאו כל פריט מידע שתחפצו בו.

מוזיאונים- ביקרנו ב-3 מוזיאונים בקייפטאון. במוזיאון district six ראינו איך היו חיי הקהילה המעורבת בשכונה לפני האפרטהייד ומה עלה בגורל האנשים במהלך ולאחר האפרטהייד, במוזיאון האומנות המודרנית, ראינו אומנות דרום אפריקאית עכשווית, ובמוזיאון הטבע ראינו מוצגים שונים בנושא החיות המצויות בדרום אפריקה, כשהמעניינת מביניהן היא על הלוויתנים.

אקווריום- ממוקם בסמוך לwaterfront, מאוד נחמד לראות את היצורים השונים שחיים מתחת למים. אם לוקחים את אוטובוס התיירים יש הנחה.

Waterfront- אזור ה"נמל" של קייפטאון. במקום תוכלו למצוא קניון עצום, מתחם אוכל שיגרום לכם להזיל ריר, מתחם של אומנות מקומית, וגם סתם אווירה טובה שעושה חשק לבלות שם אחה"צ בכיף.

הגן הבוטני (Kirstenbosch National Botanical Garden)- הגן הבוטני קירסטנבוש (Kirstenbosch) בקייפטאון נמצא על בצד המזרחי של הר השולחן. הגן הוקם ב-1913 במטרה לשמר את מיני הפרחים הייחודיים לאזור. במקום אפשר למצוא צמחים ייחודיים לדרום אפריקה. המקום מרהיב ביופיו, ובאמת ניתן לראות אינספור מינים וזנים של צמחים. מאוד מומלץ להביא אוכל ושמיכה ולעשות פיקניק באחת המדשאות בגן!

אזור היינות של קייפטאון- Constantia- לקונסטשיה הגענו בעזרת אוטובוס התיירים, מה שמאוד הקל על הדילמה- "מי ינהג?" הגענו ליקב Groot Constantia, היקב העתיק בדרום אפריקה. ניתן לבצע ביקב סיור מודרך, וכמובן טעימות יין. אנחנו הגענו לאחר שהסיור כבר התחיל ולכן היינו רק בטעימת היינות, שכללה 5 כוסות יין שלכל אחת מהן מתלווה חתיכת שוקולד שהוכנה במיוחד לסוג היין. הטעימות עם השוקולד עלו 85 ראנד (כ-22 ₪).

**את האטרקציות של חוף הפינגווינים וכף התקווה הטובה, עשינו בזמן השהות שלנו בקייפטאון.

פינגווינים- נמצא ב- Boulders Beach‏‏‏‏‎. אנחנו הגענו לשם עם רכב ששכרנו, אך ניתן להגיע גם עם הbaz bus. השמורה מקסימה, כל רצועת החוף יפהפייה, ואי אפשר שלא להתאהב בפינגווינים המתוקים שמתהלכים להם על החול הלבן. מומלץ מאוד!!

כף התקווה הטובה (cape of good hope)- זוהי לא הנקודה הכי דרומית באפריקה כמו שנהוג לחשוב, אז ליתר דיוק משווקים אותה כנקודה הכי דרומית מערבית באפריקה ;) השמורה יפהפייה, יש מספר נקודות תצפית על האוקיינוס שבהחלט שווה לראות, באחת מהן אפילו הצלחנו להבחין בזוג לוויתנים שוחים להם מתחת למים הצלולים. את השמורה אפשר לעשות בעזרת רכב או אופניים., אנחנו עשינו עם רכב. (שילבנו ביום אחד את הפינגווינים ואת כף התקווה הטובה)

דרך הגנים:

דרך הגנים- זהו אזור בדרום אפריקה ששוכן לאורך הים (בעיקר האוקיינוס ההודי), וניתן למצוא בו שלל אטרקציות, עיירות ציוריות ונופים מדהימים.

את דרך הגנים עשינו בעזרת רכב ששכרנו בקייפטאון, והחזרנו ביוהנסבורג.

הרמנס (Hermanus)- לאחר שעזבנו את קייפטאון הגענו להרמנס, עיירה קטנה שניתן לראות ממנה (אם יש לכם מזל) לוויתנים ממש בסמוך לחוף. לצערנו לא התמזל מזלנו ופספסנו את הלוויתנים... העיירה עצמה די משעממת, יש טיילת מאוד יפה לאורך הים שמומלץ לעשות, אך חוץ מתצפית על הלוויתנים, אין לעיירה יותר מדי מה להציע.

מוסל ביי (mossel bay)- עיירה קטנה ולא כל כך מעניינת. הגענו לשם כי שמענו על הוסטל שאפשר לישון בו בתא של קרון רכבת. בפועל החוויה הייתה הרבה פחות מגניבה ממה שציפינו. לא מומלץ במיוחד.

אאודשטורן (Oudtshoorn)- עיירה שמציעה בעיקר כל מה שקשור ליענים, החל מרכיבה עליהן ועד לאכילתם. כחצי שעה נסיעה מהעיירה ישנה שמורה של מערת נטיפים שנקראת Cango Caves. ישנם כמה מסלולים אפשריים, אנחנו הלכנו על המסלול האתגרי שבו נכנסים לתוך כל מיני מערות, מטפסים, זוחלים ומשתחלים לכל מיני כוכים... היה נחמד, יותר מומלץ למשפחות עם ילדים מאשר לתרמילאים...

וילדרנס (wilderness)- עיירה יפהייפיה, לאלו מכם שמוכנים להתפנק קצת יותר, מומלץ למצוא איזה צימר על שפת האוקיינוס, אפשר למצוא דברים מהממים במחירים שפויים. בעיירה עצמה אפשר למצוא בערב רחבה עם דוכנים שמציעים אומנות מקומית, ובאותה רחבה ממש גם חנות שוקולד מגרה ביותר, אחלה מסעדות וממש אווירה כיפית. מבחינת אטרקציות- ניתן להשכיר קיאק ולשוט במעלה האגם שעובר בעיירה ונשפך בים (וכמובן גם לעשות את אותה הדרך חזרה), ואנחנו עשינו אטרקצייה של קפיצה מצוקים, חצי יום שמתחיל בסנפלינג ממפל קטן, ממשיך בהליכה בסמוך ובתוך הנהר, ובין לבין קופצים מצוקים, ממש אקסטרים! שימו לב שלארוך הדרך יש בעיקר צל- קצת קריר (אך עדיין מומלץ)

נייזנה (Knysna)- בסמוך לעיירה ישנה שמורת טבע נחמדה ממש שכוללת כמה מסלולי הליכה באורכים שונים ששמה circles in the forest. בעיירה עצמה היינו ביום ראשון ולכן רוב המקומות היו סגורים, אבל הגענו לתצפית שבה שני קצוות המפרץ כמעט ומתחברים, מאוד יפה ומומלץ (the heads)

פלטנברג ביי (Plettenberg Bay)- עיירה מקסימה עם מדרחוב שווה במיוחד, ניתן למצוא בו כמה חנויות מגניבות שמוכרות בגדים של מותגים כמו בילה בונג וריפ קארל, בתי קפה מעולים ומסעדות מצויינות. מומלץ מאוד- שמורת רוברג (Roberg Nature Reserve), שמורה עם נוף מדהים לים על מצוק יפהייפה שיש בה 3 מסלולים - הקצר, הבינוני והארוך. מומלץ גם לקפוץ לפארק הקופים הסמוך לפלטנברג ביי, שבו אפשר ללכת בחופשיות במכלאה ענקית כשמסבבכם מקפצים שלל סוגים של קופים, ובעיקר זוללים אינסוף סוגים של פירות.

סטורמסריבר (stormsriver)- הגענו לעיירה בעיקר בשל מגוון האטרקציות שיש מסביבה. ביקרנו כמובן בשמורת ציציקמה (Tsitsikamma), מקום מרהיב ביופיו המכיל שלל מסלולי הליכה, גשר המחבר בין שתי הגדות השוכנות בצידי הנהר המדהים שמתחבר לאוקיינוס ואטרקציות בתוך השמורה. בציציקמה עשינו שייט בקאייקים שמתחיל באוקיינוס וממשיך לכיוון הנהר, שבו עוברים למעין "אבובים" אישיים ששוחים איתם לבריכה שממנה ניתן לקפוץ מצוקים. ניתן לשריין מקומות לינה בתוך השמורה עצמה, אך היא מאוד יקרה לעומת האלטרנטיבות בעיירות מסביב. ליד סטורמסריבר ישנו פארק אומגות מאוד נחמד, הממוקם מעל לנהר, והנוף המתפרס מתחת לרגלייך בזמן השיוט באומגה, עוצר נשימה. ביום שבו עזבנו את סטורמסריבר נסענו לכיוון הבאנג'י הגבוה ביותר בעולם (מקפיצה מגשר)- חוויה של פעם בחיים, ואחלה מתנת יום הולדת לדניאל :).

ג'פריס ביי (Jeffreys Bay ) –לג'פריס ביי הגענו בשביל השופינג... אפשר למצוא בעיירה מספר חנויות אאוטלט של מותגי גלישה, כשהגדולה מביניהן היא חנות הבילה בונג שממוקמת במתחם הבילה בונג וילג'. מומלץ לשמור על הקבלות כי בשדה התעופה תקבלו החזר מס!

קופי ביי (coffee bay)- בקופי ביי ישנו בהוסטל- קופי שק, שהיה חוויה בפני עצמו.. ההוסטל הוא על הים, וניתן לקחת שיעורי גלישה במחיר מצחיק. המקום מציע גם מגוון טיולים באזור, ובאחד הימים באמת טיילנו לאתר ה- hole in the wall  שהיה מאוד יפה. בסביבת ההוסטל וגם בהוסטל עצמו, יש לא מעט "מאמות" מקומיות שמציעות למכירה את התכשיטים הרבים תוצרת יד שאותם הן מכינות, בהחלט מזכרת נחמדה להביא הביתה.

פארק קרוגר- לקרוגר המשכנו עם הרכב, הזמנו מקומות במחנות הקאמפ כחודש מראש דרך האתר שלהם, תהליך מאוד נוח ויעיל. בקרוגר שהינו 2 לילות ו3 ימים, הרגשנו שהיה מספק ביותר. בלילה הראשון ישנו במחנה Tamboti ובלילה השני במחנה skukaza, בשניהם ישנו באוהלי הקבע של המחנות. האוהלים מאובזרים במיטות, ארון, מגבת וסבונים, וגולת הכותרת- מקרר, מה שמאוד מקל על עניין אחסון המזון במידה ואתם מעדיפים לבשל בעצמכם (יש להביא כלי בישול). לאחר שהיינו במספר שמורות אחרות ביבשת, החוויה בקרוגר הייתה לפני הכל חוויה אנתרופולוגית- הציוויליזציה הגיעה גם לסוואנה. בקאמפים המרכזיים בשמורה ישנם מסעדות, בתי קפה וחנויות מזכרות. והחשוב מכל- ראינו הכל מהכל, ומה שהכי ציפינו לו- קרנפים! ובשפע! בקאמפים המרכזיים ניתן לצאת לסיורים יחד עם מדריך ברכב ספארי גבוה ופתוח. אנחנו עשינו סיור שקיעה והיה נפלא, זכינו לראות הרבה מאוד חיות. יש צורך בהרשמה מראש לסיורים הללו דרך אתר שמורות הטבע. ההתמצאות בפארק עצמו קלה ביותר, ניתן לרכוש את מפת הפארק בכניסה אליו בכל שער שממנו תיכנסו, יש המון מידע על הפארק ועל החיות במפה, מאוד מומלץ לרכוש אותה.

יוהנסבורג- לעיר הגדולה בדרום אפריקה הגענו רק כדי לקחת טיסה למאוריציוס, ואחריה טיסה חזרה הביתה, ולכן לא יצא שטיילנו בה כלל.

כללי:

Coast to coast- אחת ההמלצות החשובות שנוכל לתת לתרמילאים שביניכם- תצטיידו בספרון coast to coast המכיל בתוכו הרבה מידע על בקפקרס בדרך, אטרקציות ומסעדות באזור. ניתן למצוא את הספרון בכל בקפקרס לאורך הדרך בכל עיר גדולה או עיירה על דרך הגנים.

אתר השמורות- מכיל בתוכו את כל המידע האפשרי בנוגע לכל שמורות הטבע בדרום אפריקה. את ההזמנה של מקומות הלינה בקרוגר עושים דרך אתר זה. www.sanparks.org

התניידות- בקייפטאון התניידנו בעיקר בעזרת האובר, ובהמשך שכרנו רכב.

מפות- בעזרת אפליקציית maps me, בכביש בעזרת waze

כסף- משכנו מכספומטים. בבנק srandaard ניתן למשוך ללא עמלת משיכה.

מקומות לינה- נעזרנו בעיקר בספר coast to coast, הזמנו לילה לפני\באותו הבוקר, ישנו בעיקר בחדרי "דורמס". הלינה נעה בין 15$-10$ ללילה לאדם.

סים- אנחנו השתמשנו בסים מקומי של חברת MTN. השים עצמו עולה בין 10 ₪-3 ₪ וכדי להפעיל אותו יש לקנות חבילה הכוללת דקות שיחה, הודעות SMS, וחבילת גלישה.

קצת על הכותבים

שי (22) ודניאל (23), טיילנו באפריקה במסגרת טיול אחרי צבא. התחלנו את הטיול בהתנדבות בת 3 חודשים באתיופיה, ולאחר מכן טיילנו ברחבי היבשת עוד כחצי שנה. הספקנו לראות את אתיופיה, אוגנדה, רואנדה, טנזניה, זנזיבר, מלאווי, זמביה, נמיביה, מאוריציוס וכמובן דרום אפריקה. מיותר לספר שהתאהבנו ביבשת ורק מחכים לחזור :)